STATUT MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W ZAKOPANEM
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
§ 2.
1. MOPS działa na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2001 nr 142, poz. 1591 z późn. zm.),
2) ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej
(Dz. U. z 2009 r. nr 175, poz.1362 z późn. zm.),
3) ustawy z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.),
4) ustawy z dnia 21.06.2001 r. o dodatkach mieszkaniowych
(Dz. U. z 2001 nr 71,poz.734 z późn. zm.),
5) ustawy z dnia 28.11.2003 r. o świadczeniach rodzinnych
(Dz. U. z 2006 nr 139, poz. 992 z późn. zm.),
6) ustawy z dnia 07.09.2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów
(Dz. U. z 2009 nr 1, poz.7 z późn. zm.),
7) ustawy z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. z 2008 r. nr 164, poz.1027 z późn. zm.),
8) ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(Dz. U. z 2012 r. poz. 214),
9) ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie
(Dz. U. z 2005 r. nr 180, poz.1493 z późn. zm.),
10) ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia w instytucjach rynku pracy
(Dz. U. z 2008 r. nr 69 , poz.415 z póżn. zm.),
11) ustawy z dnia 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych
(Dz. U. z 2008 nr 223, poz. 1458 z późn. zm. )
12) ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
(Dz. U. z 2007 r. nr 70, poz. 473 z późn. zm.),
13) ustawy z dnia 29.09.1994 o rachunkowości
(Dz. U. z 2009 nr 152, poz.1223 z późn. zm.),
14) ustawy z dnia 09.06. 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
(Dz. U. z 2011 r nr 149, poz.887 ),
15) innych przepisów prawa materialnego dotyczących działania MOPS,
16) niniejszego Statutu.
§ 3.
1. MOPS jest podstawową jednostką organizacyjną systemu pomocy społecznej Miasta Zakopane w skład, którego wchodzą:
1) Dział Administracyjno-Obsługowy
2) Dział Finansowo-Księgowy
3) Dział Pomocy Środowiskowej
4) Dział Świadczeń Finansowych i Dokumentacji
5) Dział Dodatków Mieszkaniowych
6) Dział Świadczeń Rodzinnych i Fundusz Alimentacyjny
7) Dział Usług Opiekuńczych
8) Dział Integracji i Aktywności Społecznej
9) Noclegownia dla bezdomnych
10) Placówka Wsparcia Dziennego – Świetlica – prowadzona w formie opiekuńczej
2. Zasady funkcjonowania i podporządkowania komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 szczegółowo określa Regulamin Organizacyjny MOPS.
Rozdział 2.
Cele i zadania
§ 4.
1. Podstawowym celem MOPS jest realizacja zadań pomocy społecznej, jako systemu działań profilaktycznych, rozwojowych, wychowawczych i opiekuńczych zmierzających do wspierania osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb bytowych osób i rodzin przeżywających trwałe, lub przejściowe trudności życiowe oraz umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.
2. Pomoc świadczona przez MOPS powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia się osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem.
3. Rodzaj, forma i rozmiar świadczenia powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy.
§ 5.
Do zadań MOPS należy w szczególności:
1) tworzenie warunków organizacyjnych funkcjonowania pomocy społecznej, w tym rozbudowy niezbędnej infrastruktury socjalnej,
2) sporządzanie bilansu potrzeb, analiz i ocen stanu pomocy społecznej na terenie działania MOPS,
3) sporządzanie programów związanych m.in. z pomocą w wychodzeniu ze sfery ubóstwa, bezdomności, bezrobocia,
4) praca socjalna, rozumiana jako działalność zawodowa mająca na celu udzielanie pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu, lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi,
5) pobudzanie społecznej aktywności w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
6) zaspakajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, w szczególności poprzez:
a) świadczenie usług przewidzianych Ustawą o pomocy społecznej oraz innymi obowiązującymi przepisami,
b) prowadzenie postępowań i wypłacanie świadczeń przewidzianych przepisami w zakresie zadań własnych i zleconych,
7) koordynowanie działań w zakresie pomocy społecznej poprzez współdziałanie z organizacjami społecznymi, pozarządowymi, kościołem katolickim i innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, osobami fizycznymi i prawnymi na zasadzie partnerstwa - jeśli ich cele obejmują prowadzenie działalności w zakresie pomocy społecznej.
§ 6.
MOPS może pozyskiwać środki zewnętrzne na realizacje zadań statutowych.
Rozdział 3.
Organizacja i zarządzanie
§ 7.
1. Pracą MOPS kieruje Dyrektor MOPS, z którym Burmistrz Miasta nawiązuje i rozwiązuje stosunek pracy,
2. Za swoją działalność Dyrektor odpowiada przed Burmistrzem Miasta.
3. Zakres czynności i obowiązków Dyrektora ustala Burmistrz Miasta.
4. Dyrektor MOPS na podstawie udzielonych przez Burmistrza Miasta upoważnień i pełnomocnictw działa jednoosobowo i reprezentuje Ośrodek na zewnątrz.
5. Na podstawie upoważnień Burmistrza Miasta Dyrektor MOPS może występować o przyznanie środków z funduszy unijnych.
6. Dyrektor MOPS ustala strukturę oraz szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych kierowanego przez siebie Ośrodka w Regulaminie Organizacyjny MOPS.
7. Do zadań Dyrektora MOPS należy w szczególności:
1) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresach wynikających z przepisów prawa, na podstawie upoważnień udzielonych przez Burmistrza Miasta Zakopane,
2) organizowanie bieżącej działalności MOPS i prowadzenie bieżącej kontroli wykonywania zadań przez podległych mu pracowników,
3) nawiązywanie i prowadzenie współpracy z instytucjami i organizacjami wymienionymi w ust.5 ,
4) składanie Radzie Miasta corocznego sprawozdanie z działalności MOPS oraz przedstawianie potrzeb w zakresie pomocy społecznej na obszarze działania MOPS.
5) bieżąca kontrola stanu środków finansowych będących w dyspozycji MOPS,
6) wytaczanie - w razie potrzeby - powództw alimentacyjnych na rzecz obywateli,
7) zatrudnianie i zwalnianie pracowników komórek organizacyjnych znajdujących się w strukturze organizacyjnej MOPS,
8) na wniosek Dyrektora MOPS, Burmistrz może udzielić innej osobie upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie zadań własnych Miasta, a także zadań zleconych.
9) podejmowanie innych działań wynikających z potrzeb i przepisów prawa,
Rozdział 4.
Gospodarka majątkowa i finansowa
§ 8.
Dyrektor MOPS zarządza powierzonym mu mieniem, zapewnia jego ochronę i prawidłowe wykorzystanie.
§ 9.
1. MOPS samodzielnie prowadzi obsługę finansowo-księgową, administracyjno-biurową i kadrową,
2. Zakres i sposób finansowania zadań własnych Miasta określa Rada Miasta w uchwalanym corocznie budżecie Miasta, a zakres i sposób finansowania zadań zleconych - dotacja Wojewody.
3. MOPS może przyjmować darowizny przeznaczone na działalność Statutową.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
§ 10.
1. Zmiany Statutu mogą być dokonywane wyłącznie w trybie ustalonym dla jego uchwalenia.
2. W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem maja zastosowanie obowiązujące przepisy aktów prawnych.